Myrskyn Sankarit

Myrskyn sankarit

myrskynsankarit.jpg

Myrskyn Sankarit - Suurkuninkaan miekka on suomenkielinen fantasiaroolipeli, joka on suunnattu roolipelaamisen aloittelijoille sekä nuorille. Se on erittäin helppo aloittaa, nopea ja sujuva pelattava ja opettaa myös aloittelevalle pelinjohtajalle kuinka roolipelejä johdetaan. Vaikka pelin kotisivuilla sanotaan pelin olevan ensisijassa suunnatun nuorille, voi tätä peliä hyvin pelata lähes kaikki, noin 8-9 vuotiaasta ylöspäin.

Myrskyn Sankarit on erittäin suositeltava peli, mikäli kukaan peliporukasta ei ole pelannut koskaan minkäänlaisia roolipelejä.

Peli toimitetaan laatikossa, jossa on Pelaajan kirja, Pelinjohtajan kirja, kartta, hahmolomakkeita sekä sarja pelissä tarvittavia noppia. Peliä on saatavilla esimerkiksi Fantasiapeleistä tai hyvinvarustetuista kirjakaupoista.

Hahmolomake

hahmolomake Hahmolomake on lomake, johon pelaaja täyttää hänen pelaajahahmonsa kyvyt, tavarat, kestopisteet, haarniskat, tavarat, rahat, ruoat ja yleensäkin kaikki asiat mitä hän hahmostaan haluaa pitää muistissa. Siihen voi piirtää hahmosta myös kuvan.

Hahmolomake on hyvin tärkeä pelaamisen aikana, sen avulla pelaajat ja pelinjohtaja muistavat mitä hahmolle on tapahtunut, kuinka hyvässä kunnossa hän on, ja mitä aseita, haarniskoja sekä tavaroita hänellä on.

Pelaajan kirja

pelaajan kirja

Pelaajan kirjassa kerrotaan roolipelaamisen perusteet, ja johdatetaan esinäytöksen avulla pelaaja roolipelaamisen maailmaan. Noppien käyttö ja hahmon ominaisuudet käydään läpi ja selitetään kuinka peliä pelataan. Kirjassa on vähän perustietoa pelin tapahtumapaikasta, Natharin maasta.

Hahmonluonti on yksinkertaista, ja kirjassa on siihen seikkaperäiset ohjeet. Hahmonluonnissa tarvitset tyhjän hahmolomakkeen, lyijykynän sekä noppia joilla pelaajan ominaisuudet heitetään. Iso osa hahmonluontia on hahmoluokan valinta - hahmoluokka kertoo pitkälti sen minkä tyyppistä hahmoa pelaat. Onko hahmosi ritari, velho, eränkävijä, sikopaimen, staalo, niekka vai aarni? Se on ihan sinun itsesi päätettävissä. Seuraavana jokaiselle hahmolle määritellään kuusi ominaisuutta voima, ketteryys, kunto, väki, äly sekä vaisto. Ominaisuudet määräytyvät erilaisten nopanheittojen mukaan hahmoluokkien antamien sääntöjen perusteella. Jokaisella hahmolla on mukanaan ase sekä joitakin muita hyödyllisiä tavaroita. Lopuksi hahmolla on yksi heikkous, pelaajan kirjassa kerrotaan useita heikkouksia mistä voit sen valita, tai keksiä ihan oman. Hahmoilla on myöskin jotain erikoiskykyjä, ja mahdollisesti loitsuja.

Pelaajan kirjassa käydään läpi myös kaikki pelin pelaamisessa tarvittavat säännöt, kuten esimerkiksi taisteleminen, hahmon kestopisteet ja tasapaino, lyöminen, ampuminen, pakeneminen sekä mahdolliset hahmon erikoiskyvyt. Koska roolipelaamisessa hahmon kehittyminen on iso osa pelaamista, kerrotaan hahmon kokemuksen kasvaminen ja kehittyminen myös selkeästi.

kartta

Kartta

Kartassa kuvaa pelin tapahtumapaikkaa, Natharin maan Dernholtin kreivikuntaa. Kreivikuntaa hallitsee jättimäinen Sauhumetsä, joka kätkee sisäänsä monenlaisia jännittäviä salaisuuksia.




Pelinjohtajan kirja

pelinjohtajan kirja

Pelinjohtajan kirjassa kerrotaan kuinka pelinjohtaja hoitaa pelin kulkua. Pelinjohtajalla on roolipelissä suuri rooli, hän saa pelin pyörimään. Pelinjohtaminen on joskus haastavaa, mutta erittäin palkitsevaa varsinkin kun pelataan kokonaan pelinjohtajan itsensä kehittämää seikkailua.

Kirjaa ei tulisi pelaajien lukea, ainakaan kirjan seikkailuosaa, jotta he eivät pilaisi omaa hauskuuttaan - pelissä kaikkein hauskinta on pelinjohtajan järjestämät yllätykset pelaajahahmoille.

Kirjassa on myös ohjeita hahmojen vaeltamiseen paikoista toisiin, leiriytymiseen, erilaisia kohtaamisia ja tapahtumia joita pelinjohtaja sijoittaa vaelluksien varrelle. Myös ruoan hankintaan, kalastukseen ja metsästykseen on ohjeet. Lisäksi neuvotaan kuinka pelaajahahmot voivat käydä kauppaa ja tinkiä vaikkapa vaeltavien kauppiaiden kanssa.

Lopuksi kirjassa on vielä kuusiosainen valmisseikkailu, joka on suunniteltu aloittelevalle pelinjohtajalle. Alussa pelinjohtamisen ohjeet annetaan hyvin yksityiskohtaisesti, mutta seikkailun edetessä jätetään yhä enemmän pelinjohtajan mielikuvitukselle tilaa ja mahdollisuuksia.

Pelimekaniikka ja pelin kulku

Hahmon ominaisuuksista lasketaan hahmon kestopisteet, suojaluokka, tasapaino, magiapisteet sekä nopeusheitto ja osumaheitto.

Kestopisteet kertovat kuinka hyvässä kunnossa hahmo on, kun ne laskevat nollaan, hahmo ei voi enää taistella, tai hän on tajuton. Hän on myös tilanteesta riippuen myös kuolemanvaarassa.

Suojaluokka kertoo kuinha hankala hahmoon on osua taistelussa.

Tasapaino kertoo hahmon kyvystä pysyä tasapainossa ja olla tippumatta. Pienet kolhut laskevat tasapainoa, ja tasapainon laskiessa nollaan hahmo tipahtaa, tai hahmo ei voi enää pysyä pystyssä.

Magiapisteet ovat velhojen ja muiden taikuutta osaavien hahmojen käyttämiä pisteitä, joilla loitsitaan loitsuja.

Nopeusheittoa käytetään kun katsotaan kuka hahmoista toimii ennen toisia hahmoja tai vihollisia.

Osumaheittoa käytetään taistelussa kun hahmo hyökkää vihollisen kimppuun, tai metsästää.

Pelissä hahmojen eri toimet (esimerkiksi hiipiminen) suoritetaan heittämällä n20 (20-sivuinen noppa) ja lisäämällä siihen hahmon tekoon sopivasta ominaisuudesta johdettu bonus (hiipimiseen sopiva ominaisuus on vaisto). Jos nopanheiton tulos +bonus on yhteensä 12 tai enemmän, toimi onnistuu.

Taistelussa toimitaan samoin, mutta käytetään hahmon osumaheittoa (joka on esimerkiksi n20+4), ja verrataan tulosta vastustajan suojaluokkaan. Jos tulos on yli suojaluokan, hahmo osuu. Osuman jälkeen hahmon aiheuttama vahinko viholliselle heitetään käytössä olevan aseen vahinkoheiton mukaan.

Aina kun hahmot voittavat taistelun, tai onnistuvat seikkailuissaan, saavat he kokemustähtiä. Kokemustähtiä käytetään erikoiskykyjen käyttämiseen. Kun kokemustähtiä on käytetty tarpeeksi, hahmon taso nousee, ja samalla hänen jotkin ominaisuudet paranevat. Lisäksi hän saa uusia erikoiskykyjä tai loitsuja.

Kokonaisuutena pelin pelimekaniikka on mukavan yksinkertainen ja jouheva käyttää.

Lisää kommentti

HTML-koodit näkyvät koodeina. Verkko-osoitteet muunnetaan automaattisesti.

Tämän blogimerkinnän kommenttien syöte