Dungeon World

dungeonworld-kansi.png

Dungeon World on englanninkielinen roolipeli, joka painottaa hyvin paljon pelaajien vapautta ja kerronnallista peliä. Se on tehty erittäin nopeaksi ja jouhevaksi pelata, ja myös helpoksi pelinjohtajalle.

Esittely

Pelimekaniikaltaan Dungeon World on melkoisen poikkeava monesta muusta roolipelistä. Vaikka ensikuulemalta se voi kuulostaa hyvinkin perinteiseltä peliltä, on siinä monia hienoja piirteitä.

Ensimmäinen silmiinpistävä piirre on, että pelissä on melkoisen tiukasti määritellyt hahmoluokat - taistelija on taistelija, ja velho on velho. Ja kaikilla hahmoluokilla on ihan omat hahmolomakkeensa, jotka eroavat suurelta osin muiden hahmoluokkien vastaavista. Jokaisella hahmolla on todella paljon erikoiskykyjä. Näin ollen hahmot erottuvat selvästi toisistaan.

dw-hahmolomake.png

Pelissä painotetaan sitä että pelinjohtajan tulee olla pelaajien fani, ja saada heidät tekemään loistavia asioita, hienoja tempauksia ja yleensäkin ottaen tekemään yhdessä mahtavan pelin, ilman suuria rajoitteita.

Dungeon Worldissa pelataan aina tarinan kautta. Eli pelaajat kertovat tarinaa siitä mitä haluavat hahmojensa tekevän, ja pelinjohtaja sitten sopivissa vaiheissa keskeyttää tarinan jonkin kommentin tai lisäyksen takia, ja peli jatkuu keskusteluna. Pelissä ei ole vuoroja, vaan peliä pelataan luontaisessa järjestyksessä, hahmoista se toimii jonka toimiminen ko. tilanteessa on luontevinta. Pelinjohtajan toki tulee pitää huolta siitä jokainen pelaaja pääsee esille hahmonsa kanssa eikä jää paitsioon.

Tarinan kautta pelaamisella halutaan saavuttaa se, että pelataan nimenomaan tarinaa, eikä vain teknisesti puhuen:

Ei näin:
pelaaja: minun hahmo hyökkää, heitän hyökkäysheiton, onnistuu
pelinjohtaja: örkki yrittää väistää, mutta epäonnistuu. Vahinkoa 6 pistettä

vaan näin:
pelaaja: Örnskog huutaa raivoissaan örkin haavoittaessa häntä käsivarteen, ja päättää kostaa - hän loikkaa jättiloikalla pöydän päälle, nostaa suurmiekkansa päänsä yläpuolelle ja huitaisee örkkiä kaikin voimin.
pelinjohtaja: Örkki kavahtaa hieman Örnskogin raivoa, ja perääntyy hieman, nostaen kilven valmiiksi torjuntaan.
pelinjohtaja pyytää pelaajaa heittämään hyökkäysheiton
pelaaja: (heittää). Onnistuminen
pelinjohtaja: Örnskogin hypätessä pöydälle örkin pasmat menevät sekaisin ja se perääntyy enemmän, mutta horjahtaa lattialla olevan puunkappaleeseen, ja Önrskogin hyvin ajoitettu isku jysähtää sitä olkapäähän. Örkki parahtaa, tumma veri purskahtaa haavasta örkin taipuessa kaksin kerroin tuskasta. Örkki hoipertelee selvästi pahoin haavoittuneena.

dw-troll.png

Dungeon Worldissa pelinjohtaja ei koskaan heitä noppaa, eikä koskaan aktiivisesti aiheuta suoraan vahionkoa pelaajahahmoille. Kaikki mitä hahmoille tapahtuu on pelaajien itsensä tekemien päätösten ja toimien seurausta. Kaikki mikä pelissä tapahtuu, on pelaajien käsissä. Pelinjohtajalla on omat sääntönsä minkä perusteella hän ohjaa peliä.

Pelissä hahmon epäonnistuminen ei välttämättä tarkoita sitä että hänen yrittämänsä teko menee pieleen. Se voi vaikka siten, että teko onnistuu, mutta vihollinen havaitsee sen. Tai että teko onnistuu huonosti. Idea tässä on se, että jos hahmo tekee jotain, epäonnistuminen ei saa aiheuttaa tilannetta, missä hahmon on yritettävä uudelleen, epäonnistuminen ei saa jumittaa peliä, vaan juonen täytyy mennä eteenpäin, epäonnistumisen täytyy tarkoittaa jotain.

Esimerkki: Sergan on taitava varas, ja hän on päättänyt murtautua rikkaan kauppiaan kauppaan yöllä. Hän hiipii kaupan luo, ja päättää tiirikoida oven lukon auki. Pelinjohtaja päättää että tässä on tarpeen käyttää varkaan liikettä "ammatin niksit" ja pyytää pelaajaa heittämään näppäryys-heiton. Pelaaja heittää kahta 6-sivuistan noppaa ja lisää siihen näppäryys-bonuksensa +1. Tulos on 6 joka merkitsee epäonnistumista. Pelinjohtaja jatkaa tarinaa: Sergan huokaisee tyytyväisenä lukon kilahtaessa auki ja oven auetessa hiljaa. Hän kuitenkin yllättyy täysin kun avautuvan oven takana odottaa kaksi vartijaa miekat valmiina häntä odottamassa.

Eli, vaikka pelaajan heitto epäonnistui, lukko avautui silti - mutta takana oli vaan vartijat valmiina. Olisi ollut myös mahdollista, että lukko ei olisi avautunut, JA samaan aikaan jokin vartija kadulla olisi lähestynyt ja aiheuttanut sen että Sergan ei voisi yrittää uudelleen, vaan hänen täytyisi keksiä jotain muuta.

Lopputulemana on erittäin jouhevasti pelattava roolipeli, jonka soljuu eteenpäin luontevasti.

Pelimekaaniikka

dw-basic-moves.png Kaikilla hahmoilla on kuusi ominaisuutta, voima, näppäryys, ruumiinrakenne, äly, mahti ja karisma. Näistä ominaisuuksista määräytyy sitten jokaiselle oma bonuksensa. Kaikilla hahmoilla on tukku perusliikkeitä (kuten huitaisu ja viilto eli hyökkäys, vaaran välttäminen, jne.) sekä hahmoluokan omia erikoisliikkeitä.

Eri liikkeitä käytettäessä heitetään kahdella 6-sivuisella nopalla, ja lisätään siihen liikkeeseen sopiva bonus. Tulos 6- eli 6 tai alle on epäonnistuminen, ja hahmo saa yhden kokemuspisteen sen lisäksi että pelinjohtaja voi epäonnistumisen tuloksena tehdä oman liikkeensä pelinjohtajan liikelistalta (esimerkiksi aiheuta vahinkoa, paljasta epämiellyttävä totuus, erota hahmot jne.). Tulos 7-9 on osittainen onnistuminen - hahmo onnistuu, mutta hommassa on jokin juju, tai onnistuminen on vain osittaista. Tuloksella 10+ teko onnistuu kunnolla, ja pelaajan kertoma asia toteutuu sellaisenaan (sillä rajoituksella, että pelinjohtaja toki määrää raamit mitä hahmot voivat tehdä, jos pelataan ihmisillä, eivät nämä toki osaa lentää vaikka miten onnistuisivat heitoissaan).

Pelinjohtaja siis aiheuttaa pelaajille tapahtumia näiden toimien perusteella, varsinkin kun he epäonnistuvat hahmojen toimissa. Tämä tekee erittäin mielenkiintoisen ja soljuvan pelin.

Lisätietoja

Dungeon Worldin kotisivu

Lisää kommentti

HTML-koodit näkyvät koodeina. Verkko-osoitteet muunnetaan automaattisesti.

Tämän blogimerkinnän kommenttien syöte